fredag 1 augusti 2008

(s)könt att få betalt när man arbet(s)vägrar

Om jag kände Pär Nuder skulle jag skriva så här:

Hej Pär!
Kul att du skriver en bok. Även om just jag inte röstade på dig tror jag (med en kvalificerad gissning) att dina s-väljare trodde att de röstade in sina representanter som skulle ge järnet för "det finaste jobb en sosse kan få "(om man inte blir partiledare). Du valde att ta pengarna och skriva en bok (jag gissar att du också tar pengarna om det blir någon lukrativ försäljning - toppen - dubbel intäkt - inte för inte har du varit finansminister).

Nåväl. Ni sossar har ju i ryggmärgen en antipati mot folkomröstningar eftersom ni håller parlamentarismen som det avgörande forumet. Detta för att ni anser att parlamentarikerna är initierade och sätter sig in i alla svåra frågor och kan, för vår räkning göra initierade bedömningar. Men vad säger du om alla de som ansåg sig ha läst förslaget till konstitution för Europa, föregångaren till Lissabonfördraget, men som inte kunde besvara en enda fråga när SVT intervjuade? Vad tänkte du om dem, som likt dig inte deltar i riksdagsarbetet - tror du att de följt och behärskar alla viktiga frågor som jag och de övriga ca sju miljoner röstberättigade lagt i era händer?

Kanske något att fundera över när du ligger i hängmattan (på sossarnas Fårö?) för vilket jag och de övriga sju miljoner svenskarna betalar dig ca 60 000 per månad för - hoppas du ramlar ur både hängmattan och riksdagen.

Inga kommentarer: